«Hem envellit dins
el celibat —imposat d'ofici en el seu moment— i el sentim,
sovint de manera significativa, després de cinquanta anys de servei.
El celibat, connectat a la vida d'una comunitat monàstica pot
desencadenar grans forces; connectat a l"home normal", el
condueix a un aïllament infructuós i accelerant la seva indefensió.
Una font espiritual en la tasca pastoral és trobada poques vegades.
No és casualitat que molts de nosaltres hem acceptat
professionalment aquesta forma de vida clerical, però no l'hem
escollida. Fins i tot la Bíblia no té paraules per a aquesta
revelant llei de l'Església. Ens ofereix elements de reflexió una
citació de la Bíblia que infon vida per a les comunitats: "El
bisbe sigui irreprensible, marit d'una sola dona... " (1 Tim
3,2)...»
L'any que ve, 2018,
farà 50 anys que vaig ser ordenat sacerdot pel bisbe Rafael Álvarez
Lara, al servei de la diòcesi de Mallorca. Encara que amb una mica
de retard, m'arriba l'escrit que signaren a principis d'enguany onze sacerdots de l'Arxidiòcesi de Colònia, ordenats l'any 1967, amb el
contengut del qual estic tan plenament d'acord que m'entren ganes de
reproduir-lo suquí mateix
«Amb l'impuls del
Concili Vaticà II estudiàrem teologia els anys seixanta. Des que
deixàrem el Seminari l'any 1967 ens trobam a recessos, generalment
mensuals, a jornades de formació i a viatges conjunts. El 27 de
gener de 2017, exactament 50 anys després del dia en què la majoria
de nosaltres vàrem ser ordenats pel cardenal Josef Frings a la
catedral de Colònia, volem celebrar, com a sacerdots, una missa
d'acció de gràcies a la Maxkirche, a Düsseldorf, on fórem
ordenats diaques l'any 1966.
Quan decidírem
estudiar teologia, el Papa Joan XXIII havia obert les finestres de
l'Església de forma sorprenent. El món es meravellà i nosaltres
ens sentíem a l'avantguarda d'un cristianisme d'auto-renovació que,
malauradament més tard, eclesiàstics de Roma i de la diòcesi de
Colònia assumiren amb temor. Una mena de mentalitat de búnquer
havia de donar seguretat. I ningú s'atreví a dir: No tingueu por!
No obstant això,
més enllà de l'obediència, les comunitats han avançat i la nostra
Església ha hagut de tolerar, i fins i tot reconèixer oficialment,
allò que en altre temps es lluità i promogué. No obstant això, es
va fer evident que les reformes litúrgiques no van anar juntes amb
un nou i minuciós examen de la Bíblia.
Vàrem aprendre a
seguir el nostre camí amb algunes decepcions; en això les
comunitats locals sovint donaren força per no perdre l'ànim. Ens
preocupa que en aquest país la qüestió de Déu ja no té
importància per a moltes persones. També observam que els nous
descobriments sobre la Bíblia i la història de la nostra església
no són assimilats en la fe de molts cristians.
Un nou entusiasme
per l'Evangeli, que ha iniciat el papa Francesc amb el lema de la
Misericòrdia bíblica, sembla que en aquests moments interessa a
poca gent. Això pot conduir a la resignació i al cansament.
Ens dol especialment
que —llevat del període de primeres comunions— infants i
famílies joves quasi no acudeixen a missa, i molts joves i adults,
només de tard en tard, participen en la vida de les nostres
comunitats, tot i que sobretot les famílies joves hi havien
participat durant dècades.
Els cristians
participam molt poc en la nostra societat: cultura, política,
economia... Recordem molt poc —com a cristians i com a Església—
l'energia que pot arribar de Jesús el Crist. Molts cristians romanen
en silenci, en lloc d'introduir-se obertament i clarament per la seva
fe.
Donat el creixent
nombre de musulmans a Alemanya, hem de mostrar la nostra cara
cristiana i enfortir-nos amb al diàleg. Sobretot es requereix que el
diàleg espiritual —que uneix l'esperit de la Bíblia amb l'esperit
de l'Alcorà— trobi arguments i contra arguments per enfocar i
aclarir la situació.
Però l'actual crisi
en la vida de fe de les esglésies també ofereix oportunitats! Si no
ens "allunyam de l'esperança que ens dóna l'Evangeli"
(Colossencs 1,22). Concretament proposam set senyals per al futur.
1a. Necessitam un
llenguatge que amb l'anunci del missatge de la Bíblia avui es faci
sentir novament. El llenguatge de la Bíblia ha de ser portat amb la
nostra experiència i mitjançant imatges bíbliques clares amb el
context del món actual. Necessitam aplicacions noves i actuals de
les figures bíbliques per entrar-hi en diàleg.
2a. És important
animar els líders de l'església perquè ajudin a desenvolupar dels
dons espirituals que tenen les persones sense quedar sotmesos a les
barreres que imposen les lleis de l'Església. Cal enfortir homes i
dones perquè posin en servei de tothom els talents que tenen.
3a. Necessitam
avançar en l'ordenació de ministres. No té sentit demanar
constantment vocacions a l'Esperit Sant, excloent totes les dones
dels ministeris.
4a. Necessitem
valentia i confiança per convèncer-nos que el Senyor està per
sobre les nostres disputes confessionals. Participar en l'Eucaristia
i el Sant Sopar és responsabilitat del cristià batejat.
5a. Nosaltres ara
necessitam un replantejament de la planificació pastoral. El sistema
anterior fa palès el col·lapse davant els ulls dels responsables de
l'Església. Les parròquies grans no són de cap manera acceptables:
el creixent anonimat i l'aïllament en la societat són fins i tot
promoguts per les esglésies. Per contrarestar-ho l'Església ha de
trobar lloc adient. La direcció de la comunitat no pertany a una seu
central distant, "on la torre de l'església es posa dreta i
toca les campanes." Té sentit que també existeixen xarxes
locals amb estreta relació amb Càritas, grups juvenils, cants
litúrgics...
6a. Se necessita un
espai on les comunitats puguin experimentar la fe en petits i grans
grups; això és cabdal per a la comunitat de l'Església. La mort de
la comunitat de cap manera és inevitable quan l'Església local es
mostra viva en el seu ambient. La gent hi és i hi viu. Podem
aprendre de les idees i projectes que ja es fan a Àustria i França.
7a. Finalment, ens
mou l'experiència de la solitud. Hem envellit dins el celibat
—imposat d'ofici en el seu moment— i el sentim, sovint de manera
significativa, després de cinquanta anys de servei. El celibat,
connectat a la vida d'una comunitat monàstica pot desencadenar grans
forces; connectat a l"home normal", el condueix a un
aïllament infructuós i accelerant la seva indefensió. Una font
espiritual en la tasca pastoral és trobada poques vegades. No és
casualitat que molts de nosaltres hem acceptat professionalment
aquesta forma de vida clerical, però no l'hem escollida. Fins i tot
la Bíblia no té paraules per a aquesta revelant llei de l'Església.
Ens ofereix elements de reflexió una citació de la Bíblia que
infon vida per a les comunitats: "El bisbe sigui irreprensible,
marit d'una sola dona... " (1 Tim 3,2).
Wolfgang
Bretschneider // Hans Otto Bussalb // Gerhard Dane // Franz
Decker // Günter Fessler // Willi Hoffsümmer, // Winfried
Jansen // Fritz Reinery // Josef Ring // Josef Rottländer //
Heinz Schmidt.
Pertanyen també a
aquest cercle: Klaus Kümhoff // Erhard März // Horst Pehl //
Josef Rosche.
M'ha agradat molt que aixó es publiqui a la nostra WEB Sabal. És una més de les veus de seny, que es van publicant. Hi ha moltes raons abduïdes; però puc assegurar que que també "entranyen" i comprenen molts dolors a una part i a l'altre.
ResponEliminaÉs cert que alguns ho han resolt tirant per la via recta. Això també fa mal. Per la meva subjectiva opinió i decisió he de confessar que hi vaig posar llàgrimes, sofriment, decepció i moltes més dubtes que les cartesianes.
Era per a mí una disputa entre el Ser ò no Ser, entre el "ningú" i algú (encara que fora en l'anonimat.
Em sentia despreiat per la meva estimada comunitat humana, aqquella a la qual hvia dedicat "sangre, sudor y làgrimas". Encara ara gent clericalment respectada no volen ni contestar a piulades meves.
Curiosament on hi vaig deixar mitja vida (supós que com càstic -pensen- pel mal que he fet), mai he sentit un alé de germanor i de comprensió versus hores nocturnes, festives, "estiuenques i hivernenques".
Comprenc la duresa dels companys alemanys, la espantosa soledat, la decepció d'una vellesa convertida en tortura, que no pot tenir més contenció que l'oració, la pregària i un dolor contingut.
Conec també bons amics que viuen amb alegria, plenitud de vida el seu celibat des d'una perspectiva humana i espiritual. Per ells al millor "compartiment de satisfacció i companyonia amical". Per a mí, sou estrella, exemple, admiració i motiu evangèlic de fidelitat i valentia.
Per altres a qui no conec suficientment, els desig que siguin benaurats i que ens estimin també com germans, que encara que no estiguem en línia amb ells, sentim profundament fraternitat i desitjam el millor per a cadascún d'ells. Pere de Puigpunyent
Gràcies, bon amic Pere, per aqueixa aportació teva tan valuosa!
EliminaLa veritat és una: xafardejant per dins pàgines de blocs com a passa temps t'he trobat a tu, Cil, home de Déu nostre Senyor, tu i tots els teus amics amics del Seminari. M'ha sorprès molt tot el que dius i publiques. Valorau moltes coses... trobades, cant coral, entrevistes, reunions... Ets, (sou), homes valents, d'empenta, que tot i ser secularitzats no heu abandonat el bon camí del cristianisme per valorar i lluitar per un nou catolicisme. És més; manifestau raons més que suficients i proves fefaents que estimau l'Església de Mallorca, l'Església de Jesucrist. Joan XXIII avui seria un dels vostres, segur, perquè també estimava amb locura l'Església Catòlica. Per aquest motiu, va intentar reorganitzar una Església més propera al poble creant un nou Concili: el Concili Vaticà II.
ResponEliminaDe tots és sabut que tengué molt contraris dins la jerarquia eclesiàstica del la Santa Seu. La Cúria Cardenalicia veia com podia perillà els seus status de "ser servits en comptes de servir". I això que, quan elegiren al Papa Joan XXIII sols l'elegiren com a Papa de transició, quan en realitat (baix el meu punt de vista), elegiren un Papa de progrés que sols mirava pels fidels. Sa llàstima és que el seu pontificat durés tant poc. Molts amics seus, li giraren l'esquena, fins i tot els seus més íntims companys d'estudis quan eren al seminari.
Com he dit, he escrit això sense pensar ni raonar, però supòs que haurà estat perquè me sembla molt lloable el vostre moviment i és d'admiració.
Jo no ho estat mai seminarista, però a la meva edat (60 anys), per curolles i quimeres que sempre m'han cridat interiorment, vaig començar, enguany, a estudiar Teologia a l'ISUCIR com un alumne que no té aspiracions de res més que rebre coneixements de la vida cristiana que tots intentam professar. Els estudis començats m'han ajudat una mica més a aprofundir en els meus coneixements personals cristians. Sols aquesta és la meva intenció: a prendre i estar més alliçonat amb allò que verament crec: Déu, Jesús i La Paraula.
Gràcies per deixar-me compartir en les vostres pàgines aquesta meva opinió.
Seguiu així. Gràcies.
Toni Esteva. Artà.